Penting ke Follower dan Pengomen Tetap Assalammualaikum pembaca blog. Aku amerjaya sudah berblog dari tahun 2008 lagi. Macam biasa macam ikan JOSH sekejap timbul sekejap tenggelam. Tak nak samakan diri macam buaya lah naaa. Dalam entry aku kali ini. Aku nak bilang ni, penting ke follower dan pengomen tetap? Jadi, aku bahaskan di bawah ini.

Untuk aku, follower tak penting pun, mereka pun macam kita, ya buaya. Sekejap timbul sekejap tenggelam. Kadang2 dah tak timbul di sungai yang sama, nun jauh di tanjung dia bersantai. Apa aku merepek ni. Bagi aku follower tak penting, tapi, at least untuk blog, kalau korang nak gain respect or gain trust pembaca, at least adelah follower 1K ke atas. Ni? Follower  10 orang ke bawah. Ko ingat pembaca wow tak bila masuk blog kau?


 


Bagi aku follower tak penting sebab pembaca blog aku 95% adalah daripada GOOGLE dan bukan nye follower aku yang buaya itu. Eh. Aku pun buaya. Bukan nak cakap sombong. Aku memahami, kita pun ada career kita di luar sana. Tak cukup masa nak focus dengan banyak benda. Sebab? Time management kita ke laut mungkin?


Jadi, teruskan menulis entry yang fresh tanpa copycat apa semua tu. Make ur writing original. Only that, kau punya entry mudah tersenarai dalam first page search google. Bukan sebab aku pakai domain .com. Dulu aku pakai domain blogspot.com still, postingan aku atas kepada postingan domain . com .


Jadi? Jangan down kalau follower tak ramai. Kita target pelawat atau pembaca dari google which is more more more consistent. Sebilang masa ada. Macam blog aku ni, walaupun berbulan tak update, still sampai 800 ke atas visitor blog aku.


Pengomen Tetap.

Serious wei, nombor of follower is tak penting, apa yang penting adalah kerjasama. Wonderpet. Aku rasa aku macam terlebih ambik dose ubat korona ni. Dia camni, post kau akan lebih dipecayai google, bila banyak orang comment dengan post kau.


Tapi tu lah masalah aku ni, aku malas nak blogwalking, sebab, bloglist aku tu, letak hari ni blog orang tu, then orang tu jadi buaya. Tenggelam tak timbul timbul dah.


Jadi nasihat aku, kalau rasa nak entry korang naik ke first page google search. Pastikan orang ada komen entry korang.


And tips disni, tak kisah orang tu comment NICE Entry, NICE Writing, Perkongsian Yang menarik which is kau tahu dia tak baca pun post kau yang panjang berjela tu. Baik ngaku cepat. Haha.


Kau ambik kesempatan disini, kau reply dia dengan ayat-2 yang berkenaan dengan post kau tadi. Cerita dia camni tau, semakin banyak patah perkataan dalam sesuautu entry tu, semakin bercenderungan lah kau punya entry tu naik first page google search. Sebab apa anak murid ? Sebab, bilangan patah perkataan di ruangan komen dikira sekali ya anak-anak. Jadi, rajin rajinkan diri anda membalas komen mereka mereka ini dengan panjang nya. Itu tips aku.