Mudahnya nak awet muda. Ini tips aku.Assalammualaikum and salam sejahtera. Hari ini aku nak kongsikan, tips aku awet muda. Awet muda ke? Ke perasan? Haha. Tak kisahllah perasan ke tak. Tapi aku nak share jugak beberapa tips dari aku untuk aku tips awet muda. Umur aku kira muda lagi. Akhir 20 han. Nak masuk 30 han. But still, orang kaget ye ke umur kau lewat 20han. Ingatkan awal 20han. Jadi tips dia disini.


Picture From Pixabay

1. Cukup Minum Air.

Yes, minum air bagi cukup. So kulis sentiasa hydrate cukup air. Minum air at least 3 liter sehari. Belilah botol 1 liter tu. So, pagi kol 8 sampai kol 12 wajib habis sebotol tu. Don’t rush. Manakala dari lepas zohor sampai lepas asar wajib habiskan 1 liter pulak. Don’t rush. And then belah malam pulak  sebelum magrib sampailah sebelum pukul 9 Malam. Habiskan 1 liter. Sebelum 9 Malam sebab nak elakkan korang, masalah kencing malam, jadi menganggu konsentrasi tidur lah.

2. Bantal Jangan Tinggi.

Aku tak tahu, macam mana orang suka tidur guna bantal siap guna 2 bantal. Nak bagi kepala tu tinggi time tidur. Bila bantal terlalu tinggi, jadi memberi tekanan di bahagian muka. Sekali gus membuatkan muka menjadi tegang sebab tekenan. Lama-2 membuatkan muka cepat berkedut. Ye ke? Logic tak?

3. Kurang Senyuman.

Alamak, haha. Tapi ni memang ni mudah. Senyum boleh meningkatkan hormone happy dalam badan. Tenang je bila senyum. Senyumkan satu sedekah. So, bila selalu senyum, muka lebih tampak muda. Dan juga, bila kita selalu bermuram muka, muka auto Nampak kurang bermaya dan memberi negative vibe kepada tubuh badan kita. Jadi, perbanyakkan senyum. Tapi, aku ni bila dah bekerja susah betul nak senyum nya. Rasa nak makan orang je kerjanya.

4. Masker Telur Putih.

Dulu, aku ada masalah blackhead di hidung. Jadi aku rendamkan kapas muka, then letak di hidung tu. Bila kapas tu keras, dek ditiup angina kipas. (kena boh muka depan kipas). BIla cabut kipas tu, tu dia, banyak gila blackhead tercabut, bila aku fikir balik, aik kenapa aku tak buat whole face je.

Bila aku buat whole face, tu dia, ingat bahagian hidung je ada blackhead, dekat dahi pun ada, pipi pun ada. Nampak sangat muka aku ni jarang nak service nye. Haha.

5. Masker The Hijau.

Ok ni tips yang terakhir daripada aku untuk tips awet muda. Korang, lepas minum teh hijau tu, korang bukak uncang teh tu dan ambik serbuk dia, then letak kat muka. Makesure sebelum korang letak kat muka, korang basuh dulu muka tu. Spread serbuk tu satu muka dan biarkan selamat 30 minit. Lepas tu bilas dengan air. Teh hijau ini membantu untuk membaik pulih sel kulit yang rosak di muka kita.

So apa macam? Ok tak tips daripada aku ini, teruskan amalkan tips ini. Aku tahu, agak leceh sikit, tapi tips ni murah apa untuk dibuat dan diamalkan. Teehee. Good luck everybody.