------------------- [ Tips Terbaik Wajib Baca ] -------------------

Tips Buat Duit Lebih Untuk Pelajar University


Assalammualaikum dan salam sejahtera aku ucapkan kepada pembaca blog aku yang sentiasa support blog aku. Aku terharu sangat-sangat. Hari ini, sebagai seorang bekas pelajar UiTM. Aku nak kongsikan beberapa tips buat duit lebih untuk pelajar. Ye lah, nak harapkan duit ptptn itu memang tak cukup dengan ekonomi kita sekarang. Jum ikut tips mudah aku di bawah. 


1. Ada Kereta Sendiri Buatlah Service.
Waktu aku belajar dulu, aku ada kereta sendiri tapi parent bagi pinjam lah. So, peluang yang aku lepas ialah tak buat fetching service. Dulu aku belajar tiada Uber ini. Dah habis belajar baru ada uber. Kalau kau rasa kau tak banyak kelas dalam satu minggu itu, kau buatlah fetching service. Buat service hantar pelajar student U balik rumah ke atau pergi ke station monorail terdekat ke. Aku tak nak cakap hantar ke airport. Sebab airport serious jauh. 

Kalau kat Kuching bolehlah buat service macam itu. Hantar student dari UiTM Kota Samarahan Ke Airport. Memang dekat, dalam masa bawah 15 minit dah boleh sampai. Kalau tak tahu nak charge macam mana, tengoklah iklan service yang lain. Kali dia buat harga itu, kau ikut lah sama, kalau kau rasa kereta kau jimat minyak seperti axia. Bolehlah turun sikit harga itu for competitive purpose. 

2. Buat Assignment Orang 
Aku tahu perbuatan ini salah. Ermm patut ke tak aku up kan tips ini. Aku rasa ramai je buat service ini. Ambik upah buat assignment orang. Tapi aku tak sanggup nak buat assignment orang sebab assignment sendiri pun terkial-kial(struggle) aku nak buat. 

3. Buat Service Edarkan Questionnaires Senior Mahupun Junior. 
Student final year ini selalunya tak cukup tangan nak edar questionnaires ini. Apa kata anda buka service edar questionnaire. Anda bincanglah dengan student itu, berapa dia nak upah anda bila anda spread the questionnaires. Tapi itulah, bukan nya dapat cara sangat korang ni bila buat kerja. Ada nanti kau sendiri yang isi questionaire tu. Haha. Tapi, build trust. Yakinkan student itu yang anda boleh berkerjasama dengan dia. 

4. Buat Service Key In Data dan Analyze Data For Research. 
Aku tengok, banyak student terkial-kial nak key in data mahupun analayze data dalam SPSS. Kalau kau rasa kau terer buat benda itu. Apa kata kau ambil upah untuk key in data dan analyze data untuk student itu. Selalunya student EPJJ lah yang ada masalah tak cukup masa nak buat Key In Data dan Analyze data ini. Jadi, kena bijak cari student epjj yang tak menang tangan. Bantu dia. 

5. Jual Reload Dalam Kelas dan Dekat Hostel
Mesti kau fikir, ada untung kah kalau jual reload. Ada kalau kau pandai. Kalau kau berdaftar dengan agent reload, kau akan dapat untung bersih 30sen macam itu setiap orang reload dengan kau. Bergantung dengan telco lah. Ada yang bayar lebih, ada yang bayar sikit. Tapi lambatlah kalau kau bergantung dengan 30sen tu. Kau charge 50sen setiap kali ada orang nak reload. Student ni selalunya perlukan reload waktu last minit. Bayangkan dalam kelas dia perlukan reload, tapi nak pergi beli reload dekat luar, dia kena jalan jauh, pakai kereta, etc. Bagus dia bayar dengan kau je 50sen lebih. Jadi? Jual reload atau topup kredit. 

Bagikan :
+
Previous
Next Post »
3 Komentar untuk "Tips Buat Duit Lebih Untuk Pelajar University"

amat berguna tips yg dikongsikan tu. tq

Baguslah tips Amerjaya. Sis tak terfikir pun student U boleh buat side income, tak perlu keluar modal banyak just guna apa / kelebihan yang mereka ada. Apa yang penting mereka perlu rajin berusaha..

Comment Anda ?

 
Template By KunciDunia
Back To Top