------------------- [ Tips Terbaik Wajib Baca ] -------------------

Cara Guna Permalinks Untuk SEO Friendly / Mesra

Tips guna permalinks untuk membuatkan blog post lebih SEO dan senang terindex ke google search. Assalammualaikum. Hari ini ada pembaca blog Amerjaya bertanya tentang cara menggunakan permalinks ini. Jadi saya buat post sahaja lah sebab panjang sikit explanation dia. 

Dia tanya : adik amer, boleh tak share pasal custom permalink? how to use and when to use custom permalink tu? TQ in advance kalau awak boleh share..


Saya akan cuba jawab seringkas yang mungkin ya Sis Dorsett Pink. 
How to use Custom permalinks. 
Custom permnalinks ini ialah url atau links post kita. Bila kita menaip entry, kita boleh edit sendiri permalink itu. Anda boleh guna permalink automatic ataupun custom permalinks. Automatic permalinks ialah links yang autatic generated based on title atau tajuk post kita. Selalunya, saya akan guna custom permalinks sebab saya nak masukkan keywords penting dalam links post saya. Contoh gambar dibawah. Automatic dan custom permalinks. 

Yang ini automatic permalinks. Jika automatic permalink, dia akan key in terus title kita ke dalam permalinks. Rujuk gambar di atas. Auto Permalink saya akan menjadi cara-guna-permalinks-etc...

Yang ini ialah custom permalink. Permalink atau url post saya sendiri yang buatkan. Selalunya saya akan masukkan keyword sahaja dalam permalink post saya seperti. tips-permalinks-untuk-seo-firiendly-mesra.. Semakin pendek semakin bagus. Ini memudahkan search engine google membaca blog anda, dan bila banyak keyword ada di blog anda, blog anda akan mudah terpapar atau terindex dalam google search first page. 

When to use custom link? 
Kalau boleh selalu selalu guna custome link. Buat custom link instead of using automatic link. Sebab, yang auto tu dia key in tajuk blog kita, jadi dia tak key in keyword post atau entry kita. Sebagai contoh, jika anda buat post tentang melancong ke Kuching, buatlah permalinks  tips-melancong-kuching-murah-bajet.html. Ikut creativity kakak lah. :D 

Saya rasa saya dah menjawab soalan Sis Dorsett Pink. Untuk mengSEOkan lagi post anda. Boleh rujuk perenggan pertama saya diatas. Saya telah linkkan dan boldkan keyword saya (Tips guna permalinks untuk membuatkan blog post lebih SEO ) ke permalinks entry saya ini : http://amerjaya.blogspot.com/2017/02/permalinks-untuk-seo-friendly-mesra.html. Anda juga boleh masukkan internal link ke dalam post ini. Seperti, jom bina blog dengan mudah. Dengan blog anda juga boleh jana duit dengan adsense. Link kan dengan entry anda yang berkaitan. Google suka dengan blog buat macam ini. Dia akan upkan lagi post kita itu pergi ke first page. Boleh rujuk entry saya ini. Kurus Dengan Aloe Vera. Anda boleh search post itu. Blog saya antara top 5 dalam first search. Dalam post itu paling obvious saya bermain dengan permalinks. Tapi jangan over do, nanti google anggap blog korang* blog spamming permalinks nanti. 


Harap saya sudah menjawab soalan Sis Dorset. Happy Blogging. Semoga post saya ini membantu serba sedikit. 





Panduan Mudah Buat Blog A-Z !!! Cara Buat Duit Dari Rumah Tanpa Modal !!!
Bagikan :
+
Previous
Next Post »
16 Komentar untuk "Cara Guna Permalinks Untuk SEO Friendly / Mesra"

Baru ada ruang komen guna phone... nice tips amer...saya jarang guna custom... selalu auto je...lepas ni boleh cuba custom...

baru ada. tu pun atas cadangan Mai (missobsesi). Nasib baik dia ada. :D Tuan memang suka surf blog guna mobile ye. terbaik. Guna custome better lagi tuan kalau nak SEO yang lebih baik.

Ohhhh macamtu rupanya. Aku tak pernah godek-godek pun benda dekat tepi tu kecuali untuk label hahaha thanks amer sebab berkongsi ilmu.

hahaha.. luas kan ilmu dunia blog ni.. banyak lagi kena belajar ni. tapi aku tak larat dahh. tahu apa yang penting je demi nyawa blog aku yang hidup segan mati tak mahu.. pahit rasa hempedu ku rasaaaa

Sorry lari tajukk.. tak jumpee cbox..
Aah , akak pun tgh pening kepala nak settle kan snippet tu.
hmm. tetiba je tadi tgk dah jadi pelikkkk..
punca takdapat dikenal pasti. nanti lah akak try solve kan .
kalau tak boleh jugak, sorry ~

yeahh . blog dah kembali normal ... lyssasecret.com

Thank you amer sebab jawab soalan saya... jawapan adik ni bermanfaat utk blogger2 lain juga. Tq

Tips yang sangat membantu sebab sebelum ni sis tak pernah guna Permalink..

Apa yang sis faham kalau kita nak custom link hanya perlu letak : tempat-membeli-belah-menarik.html tak perlu copy url blog sekali.. Betul tak?

heeeeee .. ok kak lisa... dah solve pun. sehari selepas problem ni. dorang dah atur.. perghh tak sanggup nak tukar template. dah selesa dengan template ni

Menyelam sambil meminum. Sambil2 tolong sis, boleh tolong rakan blogger yang lain. :D you're welcome sis.

perlu sis.. aigo. kalau tak letak url kat depan, macam mana link tu nak beroperasi dengan baik. cuba search tempat-membeli-belah-menarik.html dekat url box atas tu. mesti tak detect blog kita. tapi bila letak full url contoh nya https://amerjaya.blogspot.my/2017/02/permalinks-untuk-seo-friendly-mesra.html barulah berfungsi dengan baik dan dapat dipergi link tu. kalau /permalinks-untuk-seo-friendly-mesra.html ni je memang tak akan berfungsi apa2 sis.

fuyohhhh dah ada header baru laaaa

aku buat header simple-2 je bro. Memang suka minimalist... haha.

Nampak x memang x berapa faham bab ni sbb tu salah anggapan sis, hahaha

Okay sis baca dan hadam slow2.. 😁

Takpe Sis. memang lagu tu lah mula2 belajar blog ni. memang kena banyak belajar. Dulu amer pernah stop participate dlm dunia blog. Then berblog semula, rasa macam perlu ulangkaji. sebab lupaa haha

Comment Anda ?

 
Template By KunciDunia
Back To Top